(Translated from my original Italian text by DommeDamian)
Aqua were a Scandinavian
quartet (part Danish and part Norwegian) that seemed intent on adapting
Abba's project to
the world of melodic techno (the world of to Ace Of
Base, so to speak).
Aquarium (MCA, 1997)
contains all their hits. These are mostly lighthearted nursery rhymes,
sung by Lene Grawford Nystrøm (former TV host) in the register of the dumb girl
and
counter-sung by René Dif (a former disc jockey) in a clownish baritone. The
music is arranged by Claus Norreen and Søren Rasted, both specialists of
electronic keyboards, and comply with the standards of the genre:
exuberant polyrhythms, melodious counterpoints with
crystalline timbres, eccentricity distributed sparingly, a sense of humor which is more
Latin than Nordic.
The music is plastic, artificial, malleable, and
smooth.
The group wins by virtue of truly memorable melodies.
The arrangements transform everything into a disengaged game.
Those of Roses
Are Red (their first hit), Happy Boys And Girls , Doctor Jones and Lollypop are
first and foremost irresistible choruses, but also enthralling
cadences. Orchestrations filled with “candy" effects also make them
fun. It is an art that is sublimated in two classy "novelty” tracks
like My Oh My and Barbie Girl , driven by glorious melodic
progressions and a stolen drumbeat from hundreds of summer club hits. It's
hard to ask for more from these techno-era music boxes.
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Gli Aqua sono un quartetto Scandinavo (parte Danese e parte Norvegese) che sembra intenzionato a raccogliere l'eredità degli ABBA nel mondo del techno melodico (quello di Ace Of Base et similia, per intenderci).
Aquarium (MCA, 1997) contiene tutti i loro hit. Si tratta per lo più di filastrocche spensierate, cantate da Lene Grawford Nystrøm (ex presentatrice televisiva) nel registro della ragazzina stupidina e controcantate da René Dif (ex disc jockey) in un baritono clownesco. Le musiche sono arrangiate da Claus Norreen e Søren Rasted, entrambi specialisti delle tastiere elettroniche, e rispettano gli standard del genere: poliritmi esuberanti, contrappunti melodici dalle timbriche cristalline, eccentricità distribuite con parsimonia, un senso dello humour più latino che nordico. La musica è di plastica, artificiale, malleabile, levigata. Il gruppo vince in virtù delle melodie, davvero memorabili. Gli arrangiamenti trasformano il tutto in un gioco disimpegnato.
Quelli di Roses Are Red (il loro primo successo), Happy Boys And Girls, Doctor Jones e Lollypop sono innanzitutto ritornelli irresistibili. Poi sono anche cadenze trascinanti. Le orchestrazioni infarcite di effetti "simpatici" le rendono anche divertenti. È un'arte che si sublima in due "novelty" di gran classe come My Oh My e Barbie Girl, sospinte da gloriose progressioni melodiche e da un battito rubato a cento hit estivi delle discoteche. Difficile chiedere di più a questi carillon dell'era techno.
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