Long Fin Killie


(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Terms of use )

Houdini , 6/10
Valentino , 6/10
Amelia , 6/10
Bows: Blush , 6/10
Links:

Long Fin Killie is a Scottish band led by Luke Sutherland that plays austere, no-nonsense pop, often countered with abrasive harmonies and occasionally augmented with ethnic instruments. As usual in Britain, they started out with a string of EPs and singles: Buttergut (Too Pure, 1994), with the lengthy instrumental Butterbelly and the epic gallop of Suki, The Heads Of Dead Surfers (Too Pure, 1995), with dissonant violin and a hint of hip hop, and Vanilla (Too Pure, 1995), that eventually led to the pretentious Houdini (Too Pure, 1995).
While mixing rock with folk is not a particularly original idea, and while the music remains cold and unnerving, the band boasts a few experiments that intrigue (Man Ray, How I Blew With Houdini) and the extended jam of Unconscious Gangs Of Men exploits the trancey quality of their instrumentation for a raga/dub/jazz transfiguration of celtic music. In a sense, Long Fin Killie update Pentangle to the age of Dirty Three, with more than a passing knowledge of Pram and A R Kane.

Rhino and Hands And Lips are the singles that preceded Valentino (Too Pure, 1996). Godiva, the dub-tinged Pele, the funk-drenched Kitten Heels, the dream-poppy Valentino show maturity and sophistication.

The jungle-infected single Lipstick leads the album Amelia (Too Pure, 1997) towards even less traditional sounds. Surprisingly, a number of songs (British Summertime, Kismet, Gold Swinger and Bigger Than England) are as accessible as they are experimental.

After the LFK split at the end of 1997, Sutherland's next move was Bows, that signaled a rapid turn towards the new fads of jungle and trip-hop. Two female singers and string arrangements helped him make Blush (Too Pure, 1999), a collection that displays his middle-of-the-road taste for revising and popularizing dream-pop (Speed Marina, Blush) and drum'n'bass (Big Wings , Britannica) without adding a single idea to the canon.

(Translation by/ Tradotto da Matteo Gentile)

I Long Fin Killie sono una band scozzese guidata da Luke Sutherland che suona un pop austero, senza fronzoli, spesso contrastato con armonie abrasive e talvolta arricchito con strumenti etnici. Come al solito in Gran Bretagna, hanno iniziato con una serie di EP e singoli: Buttergut (Too Pure, 1994), con la lunga strumentale Butterbelly e l'epico galoppo di Suki, The Heads Of Dead Surfers (Too Pure, 1995), con un dissonante violino e un pizzico di hip hop e Vanilla (Too Pure, 1995), che alla fine portarono al pretenzioso Houdini (Too Pure, 1995). Nonostante mescolare rock e folk non sia un'idea particolarmente originale, e nonostante la musica rimanga fredda e snervante, la band vanta alcuni esperimenti che intrigano (Man Ray, How I Blew With Houdini) e la jam estesa di Unconscious Gangs Of Men sfrutta l'ipnotica qualitą della loro strumentazione per una trasfigurazione raga/dub /jazz della musica celtica. In un certo senso, Long Fin Killie aggiorna i Pentangle all'etą deii Dirty Three, con una conoscenza pił che passeggera dei Pram e degli A. R. Kane.

Rhino e Hands And Lips sono i singoli che hanno preceduto Valentino (Too Pure, 1996). Godiva, Pele tinta di dub, Kitten Heels intrisa di funk, Valentino in stile dream pop mostrano maturitą e raffinatezza.

Il singolo Lipstick in stile jungle porta l'album Amelia (Too Pure, 1997) verso suoni ancora meno tradizionali. Sorprendentemente, un certo numero di canzoni (British Summertime, Kismet, Gold Swinger e Bigger Than England) sono tanto accessibili quanto sperimentali.

Dopo la divisione dei LFK alla fine del 1997, la mossa seguente di Sutherland furono i Bows, che segnalarono una rapida svolta verso le nuove mode della jungle e del trip-hop. Due cantanti femminili e arrangiamenti per archi lo hanno aiutato a realizzare Blush (Too Pure, 1999), una collezione che mostra il suo gusto per la revisione e la divulgazione di dream-pop (Speed Marina, Blush) e drum'n'bass (Big Wings, Britannica) senza aggiungere una sola idea al loro corpus.

What is unique about this music database