The Nightblooms are from Holland and are part of the noise-pop continent
headed by Bettie Serveert and
Daryll-Ann.
Their style is one of the most melodic within that school, as evidenced on the
singles Go Eliza (1988) and Crystal Eyes (Fierce, 1990).
Esther Sprikkelman on vocals emulated Fairport Convention's Sandy Denny,
while Leon Morselt became famous for a ferocious technique on drums.
Harry Otten on guitar and Petra van Tongeren on bass were generators of noise,
with the guitar often improvising bizarre solos.
The album Nightblooms (Seed, 1993) expands on that concept and delivers
an ambitious opus, the eight-minute Butterfly Girl.
On the other hand, some of the songs on
24 Days At Catastrophe Cafe (Seed, 1994)
sounded like Queen overproduced by Phil Spector
(Never Dream At All).
The ten-minute tour de force of Shatterhand was the only reminder of
their original ambitions.
After the band split up, Esther Sprikkelman and
Harry Otten started Safe Home.
|
(Translation by/ Tradotto da Matteo Gentile)
I Nightblooms sono olandesi e fanno parte dell'ambiente
noise pop guidato da Bettie Serveert e Daryll-Ann. Il loro stile è uno dei più
melodici all'interno di quella scuola, come dimostrano i singoli Go Eliza
(1988) e Crystal Eyes (Fierce, 1990). Esther Sprikkelman alla voce ha emulato
Sandy Denny dei Fairport Convention, mentre Leon Morselt è diventato famoso per
una tecnica feroce alla batteria. Harry Otten alla chitarra e Petra van
Tongeren al basso erano gli “intonarumori”, con la chitarra che improvvisava
spesso assoli bizzarri. L'album Nightblooms (Seed, 1993) espande questo
concetto e contiene anche un lavoro ambizioso, Butterfly Girl , di otto minuti.
D'altra parte, alcune delle canzoni di 24 Days At Catastrophe Cafe (Seed, 1994)
suonavano come i Queen sovra-prodotti da Phil Spector (Never Dream At All). Il
tour de force di dieci minuti di Shatterhand era l'unico ricordo delle loro
ambizioni originali. Dopo che la band si sciolse, Esther Sprikkelman e Harry
Otten fondarono Safe Home.
|