Up Bustle And Out


(Copyright © 1999 Piero Scaruffi | Terms of use )

The Breeze Was Mellow , 5/10
One Colour Just Reflects Another , 6/10
Light Em Up Blow Em Out , 5/10
Rebel Radio , 4/10
Links:

Up Bustle And Out (producers Rupert Mould and D. "Ein" Fell) are part of the Bristol contingent of trip-hoppers. They differ from the rest of the movement because of a passion for funk, soul, jazz, and exotica that led them to forge a unique crossover style. First announced by the single Une Amitie Africaine (Forever Groove, 1991), the idea was tentatively developed on the albums The Breeze Was Mellow (Ninja Tune, 1993) and One Colour Just Reflects Another (Ninja Tune, 1996). Mould fine-tuned a technique that mixes samples of real life from several locations of the world (from Turkey to Spain) and from several social groups (from gangsters to guerrillas) with hip-hop beats and instrumental studio scores.

In between the two albums the producers released the singles Revolutionary Woman of the Windmill (1995), a much better sample of their agit-prop trip-hop, and The Hand Of Contraband (1995), that sounds like a mellow, psychedelic version of Carlos Santana.

Light Em Up Blow Em Out (Ninja Tune, 1997) toured the world, from India (Emerald Alley) to Latin America (Apple Strudel), from Spain (Dance Of Caravan Summer, the standout) to Nepal (Beautiful Lure), and finally retrenched into the black ghettos (Compared To What). Unfortunately, the resulting sound is nothing but a faded postcard, a jumbled collage, a distorted echo of something very important.

Rebel Radio (Ninja Tune, 2000) is a collaboration with Cuban musicians, that develops an idea first explored on the EP Che Guevara A Dream Of Land And Freedom (Ninja Tune, 1997): fusing Latin music and hip-hop beats under the flag of the communist revolution. The results are quite disappointing (Hip Hop Barrio, The Educators, Kennedy's Secret Tapes, Afro Cuban Cafe`).

(Translation by/ Tradotto da Matteo Gentile)

Up Bustle And Out (i produttori Rupert Mold e D. "Ein" Fell) fanno parte del contingente di esecutori trip hop di Bristol. Differiscono dal resto del movimento per la passione per il funk, il soul, il jazz e l'exotica che li ha portati a creare uno stile crossover unico. Annunciata per la prima volta dal singolo Une Amitié Africaine (Forever Groove, 1991), l'idea è stata provvisoriamente sviluppata negli album The Breeze Was Mellow (Ninja Tune, 1993) e One Color Just Reflects Another (Ninja Tune, 1996). Mold ha messo a punto una tecnica che mescola campioni di vita reale provenienti da diverse parti del mondo (dalla Turchia alla Spagna) e da diversi gruppi sociali (dai gangster ai guerriglieri), con ritmi hip hop e arrangiamenti strumentali da studio. In mezzo ai due album i produttori hanno anche pubblicato i singoli Revolutionary Woman of the Windmill (1995), un esempio molto migliore del loro trip hop agitprop , e The Hand Of Contraband (1995), che suona come una versione dolce e psichedelica di Carlos Santana. Light 'Em Up, Blow 'Em Out (Ninja Tune, 1997) sembrava girare il mondo, dall'India ( Emerald Alley ) all'America Latina ( Apple Strudel ), dalla Spagna ( Dance Of Caravan Summer , che risalta) al Nepal ( Beautiful Lure ), salvo poi essere ridimensionato nei ghetti neri ( Compared To What ). Sfortunatamente, il suono risultante non è altro che una cartolina sbiadita, un collage confuso, un'eco distorta di qualcosa di molto importante. Rebel Radio (Ninja Tune, 2000) è una collaborazione con musicisti cubani, che sviluppa un'idea esplorata per la prima volta nell'EP Che Guevara... A Dream Of Land And Freedom (Ninja Tune, 1997): fondere musica latina e ritmi hip hop sotto la bandiera della rivoluzione comunista. I risultati sono comunque piuttosto deludenti ( Hip Hop Barrio , The Educators , Kennedy's Secret Tapes , Afro Cuban Cafè ).

What is unique about this music database