Whale is a Swedish trio led by singer Cia Berg. They debuted with the
single Pay For Me. The album
We Care (Virgin, 1995) made waves mainly because of the
frankly sexual lyrics (I'll Do Ya,
Young Dumb And Full Of Cum, the lesbian fantasy Eurodog),
but the music was no less frank and original, an artistic blend of
sensual crooning, hip-hop beats, heavy-metal guitars, sing-along folk tunes and
rock and roll tempos drenched in gloomy atmospheres.
Hobo Humpin' Slobo Babe became a club hit.
The more varied
All Disco Dance Must End In Broken Bones (Virgin, 1998), recorded
by a quintet, does not dwell on trip hop.
Crying At Airports is the sole specimen, albeit a highly sophisticated
one: languid, jazzy keyboard reverbs, intricate rhythm, loud dub bass,
electronic noises and a multitude of secondary threads, while Berg's
childish whisper mutates into a bullish rap.
What the songs have in common is not style, but technique: their (often
trivial) melody is enhanced by a daring sequence of metamorphoses.
In a few seconds of Deliver The Juice one witnesses wild
scratching, electronic dissonances, flute, orchestra, heavy-metal guitar...
while Berg sings her nursery rhyme.
The band runs the gamut from the
gentle lullaby Roadkill (that echoes U2's With Or Without You and
Velvet Underground's I'll Be Your Mirror over a hypnotic piano and drums
beat and spy-thriller twang)
to the frantic hip-hop and sharp funk of Four Big Speakers .
But the excessive weight of soporiphic ballads sinks the album before it
can reach the Velvet Underground-ian peak of 2 Cord Song
(with a "oh-la-la" chorus that recalls Kevin Ayers' surreal fantasies).
|
(Translation by/ Tradotto da Matteo Gentile)
Whale è un trio svedese guidato dalla cantante Cia Berg.
Hanno debuttato con il singolo Pay For Me . L'album We Care (Virgin, 1995) fece
risonanza principalmente grazie ai testi palesemente a sfondo sessuale ( I'll
Do Ya , Young Dumb And Full Of Cum , la fantasia lesbo Eurodog ), ma la musica
non era meno schietta e originale, un'artistica miscela di sensuali
invocazioni, ritmi hip hop, chitarre heavy metal, melodie folk cantabili e
ritmi rock and roll intrisi di atmosfere cupe. Hobo Humpin 'Slobo Babe è
diventata presto una club hit . Il più vario All Disco Dance Must End In Broken
Bones (Virgin, 1998), registrato da un quintetto, non si sofferma sul trip hop.
Crying At Airports ne è l'unico esemplare, anche se molto sofisticato: languidi
e jazzistici riverberi tastieristici, ritmo intricato, impervio basso dub,
rumori elettronici e una moltitudine di altri fili secondari, mentre il
sussurro infantile di Berg si trasforma in un rap sicuro di sé. Ciò che le canzoni
hanno in comune non è tanto lo stile, ma la tecnica: la loro melodia (spesso
banale) è arricchita da un'audace sequenza di metamorfosi. In pochi secondi di
Deliver The Juice si alternano affondi selvaggi, dissonanze elettroniche,
flauto, orchestra, chitarra heavy metal... il tutto mentre Berg canta la sua
filastrocca. La band si snoda dalla delicata ninna nanna Roadkill (che
riecheggia With Or Without You degli U2 e I'll Be Your Mirror dei The Velvet
Underground sopra ad un ipnotico ritmo di pianoforte e batteria e vibrazioni da
thriller di spionaggio) al frenetico hip hop e al funk tagliente di Four Big
Speakers . Ma il peso eccessivo di ballads soporifere affonda l'album prima che
possa raggiungere il picco alla Velvet Underground di 2 Cord Song (con il
ritornello "oh-la-la" che ricorda le surreali fantasie di Kevin
Ayers).
|