The Danish musician disguised under the moniker
Make A Change Kill Yourself
was yet another purveyor of Katatonia-style suicidal black metal at the
peak of the genre.
He unfurled the
four colossal agonies of Make A Change Kill Yourself (Total Holocaust, 2005)
and established himself as a leader of the genre's radical fringe.
The function of the relatively dull Chapter I seems to be simply to
establish the mood of tension.
Chapter II is equally faceless except after minute 10 when it turns into
a lugubrious baroque adagio which then morphs into a celestial hymn.
That's the prelude to the zenith of pathos reached in Chapter III, that boasts an anthemic march-like guitar progression picked up at the end by a Morricone-ian female vocalist. Chapter IV
(a 27-minute juggernaut) opens with a terrifying scream and
continues with a deluge of blast beats and guitar drones, but the vocals are
actually articulating a tender melody.
A woman with a fairy-queen voice makes an announcement and gets lulled away
by the repetitive pattern of the guitar. The vocals return for a more
demonic declamation. Everything implodes at minute 19, followed by eight minutes
of serene chamber music.
This is music that relies a lot on repetition, and therefore its quality depends
on what is being repeated on and on. The guitar's tremolo can replicate
the exact same pattern for an eternity.
The two suites of II (Total Holocaust, 2007) upped the ante.
The 24-minute Life Revisited opens with a misleading piano
theme but then delves into a suicidal chant that makes the first album
sound like fun. The drumbeat is hysterical most of the way. When it stops for
a few seconds, we hear the only true music of the piece, acoustic and romantic.
The depression is even more severe in the 18-minute Fooling the Weak,
evoking the vision of a demon screaming during a funeral march, each pause
being a stage in the calvary of the rotting soul.
Few albums have been able to turn existential angst into sound like the first
two albums by this Danish maniac.
Keyboards and vocals remain the weakest point of Fri (2012), that
otherwise simply follows up in the footsteps of its predecessors.
|
(Translation by/ Tradotto da Antonio Amato )
Il musicista danese che si nasconde dietro lo pseudonimo di Make A Change Kill Yourself fu l’ennesimo fornitore di quel black metal suicida ispirato dai Katatonia che tocca gli apici del genere.
Ha dispiegato quattro agonie colossali in Make A Change Kill Yourself (Total Holocaust, 2005) e si è affermato come il leader della frangia più radicale del genere.
La funzione della relativamente piatta Chapter I sembra essere quella di stabilire soltanto un’atmosfera tesa. Chapter II è piatta allo stesso modo, fatta eccezione dal minuto 10 in poi, quando si trasforma in un lugubre adagio barocco
per poi diventare un inno celestiale. Questo è il preludio allo zenith del pathos che viene raggiunto in Chapter III, la quale può vantarsi di una progressione di chitarra simile a una marcia, che alla fine viene ripresa da una voce femminile di stampo morriconiano.
Chapter IV (un monolite di 27 minuti) si apre con un urlo terrificante e prosegue con un diluvio di blast beat e chitarre drone, ma in realtà la voce sta articolando una tenera melodia.
Una donna con una voce da fatina annuncia qualcosa e si lascia cullare dalla ripetitiva composizione della chitarra. Questa volta il cantato ritorna con una declamazione più demoniaca. Tutto implode al minuto 19, che viene poi seguito da 8 minuti di serena musica da camera.
Questo tipo di musica si basa molto sulla ripetizione, e quindi la sua riuscita dipende da cosa viene ripetuto più e più volte. Il tremolo della chitarra potrebbe replicare lo stesso identico schema compositivo per l’eternità.
Le due suites di II (Total Holocaust, 2007) alzano la posta in gioco. I 24 minuti di Life Revisited aprono il disco con un pianoforte fuorviante per poi virare in canto che fa sembrare divertente il disco d’esordio.
Il ritmo della batteria è isterico per buona parte del tempo. Solamente quando si ferma per alcuni secondi riusciamo ad ascoltare l’unica vera musica del pezzo, acustica e romantica. La depressione diventa ancora più acuta in Fooling the Weak, lunga 18 minuti,
nella quale viene evocata la visione di un demone che grida a squarciagola durante una marcia funebre, ogni pausa rassomiglia ad una tappa del calvario di un’anima putrescente. Pochi album sono stati in grado di tradurre l’angoscia esistenziale in suono come i primi due dischi di questo folle danese.
Tastiera e voce rimangono il punto più debole di Fri (2012), che per il resto si limita a seguire le orme dei suoi predecessori.
|