New Jersey's
Real Estate, fronted by
Titus Andronicus'
vocalist/guitarist Martin Courtney and guitarist Matt Mondanile,
debuted with singles ((i>Beach Comber) and EPs in the vein of the
"chillwave". They
revived the mellow West Coast folk-rock of the 1970s on
Real Estate (Woodsist, 2009), that compiled most of the early material.
The country-ish Beach Comber is lively by comparison with what comes
next:
the lounge-oriented funk-soul of Pool Swimmers,
the languid singalong Snow Days,
and especially the waltzing Black Lake.
Courtney is creative enough to pepper his lullabies with all sorts of effects,
from the slightly dissonant Suburban Dogs to the
limping Fake Blues.
The band is remarkably relaxed in the instrumental jamming of
Let's Rock The Beach, almost an antidote to their noisy contemporaries.
The catchiest number, Green River, sounds like a traditional folk tune.
At the opposite end of the spectrum, Suburban Beverage is the most unnerving song thanks to a hypnotic quasi-raga guitar pattern and to a trancey whispered refrain; one of the best chillwave compositions.
Days (Domino, 2011) was more of the same, except that it featured
the thing that was missing from the debut album: the popular single, in this
case It's Real. The rest aped the debut, with elegant nonchalance in
Wonder Years and a bit of daring rebellion in
All The Same and its guitar jam.
The sparkling production certainly enhanced the lulling, reassuring
quality of their sunny pop.
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(Translation by/ Tradotto da Giulio Bassanello)
Il gruppo del New Jersey Real Estate,
capeggiato dal cantante/chitarrista dei Titus Andronicus Martin Courtney e dal
chitarrista Matt Monfanile, ha debuttato con singoli (come Beach Comber) ed EP nello spirito della cosiddetta “chillwave”.
Essi hanno poi rivissuto il folk-rock melenso della West Coast degli anni ’70
con Real Estate (Woodsist, 2009),
che includeva molto del materiale già esistente. La prima traccia un po’
country, Beach Comber, è travolgente
se paragonata a ciò che la segue: il funk-soul tendente al lounge di Pool Swimmers, il languido sing-along di
Snow Days e specialmente il valzer di
Black Lake. Courtney è abbastanza creativo da mettere sale alle sue
ninnenanne con ogni tipo di artifici, dalla leggermente dissonante Suburban Dogs alla zoppicante Fake Blues. La band è incredibilmente a
suo agio nella jam strumentale di Let’s
Rock The Beach, quasi un antidoto contro i loro rumorosi contemporanei. Il
numero più orecchiabile, Green River,
sembra un motivo folk tradizionale. Dalla parte opposta, Suburban Beverage è la canzone più snervante grazie a un motivo di
chitarra ipnotico e vicino al raga-rock, e a un ritornello sussurrato
ossessivo.
Days (Domino, 2011) è in sostanza lo stesso tipo di album, se non perché
contiene ciò che mancava al precedente: il singolo che uccide, in questo caso It’s Real. Il resto fa il verso
all’album di debutto, con elegante nonchalance in Wonder Years e un pizzico di audace ribellione in All The Same e nella sua jam di
chitarra.
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