Idles


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Brutalism (2017), 6.5/10
Joy as an Act of Resistance (2018), 5/10
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English quintet Idles, after a false start with the mediocre EPs Welcome (2012) and Meat (2015), revitalized punk-rock on their album Brutalism (2017) with lightning-speed songs that pit raucous pub-grade shouter Joe Talbot against the incendiary guitars of Mark Bowen and Lee Kiernan and the relentless rhythm section of Adam Devonshire (bass) and Jon Beavis (drums). The limit of the project is that it sounds like a compendium of punk-rock of the 1970s. There are echoes of Clash, Fall and Stiff Little Fingers, as well as of their American counterparts (Ramones, Cramps) all over the album, from the savage psychobilly of Heel / Heal to the panzer voodoobilly of Divide & Conquer, from the ska-tinged Mother to the Devo madness of 10:49 Gotho. There is a comic undercurrent in the musichall steps of Well Done and in the emphatically poppy refrain of Benzocaine (over a feverish whirling rhythm), perhaps the album's most successful gag. There are more complex ideas in Date Night and Rachel Khoo that don't lose the energy. Nothing that we haven't heard before (a few hundred times), but nonetheless amusing and occasionally exciting.

Unfortunately, the Idles lost most of their "brutalist" energy on Joy as an Act of Resistance (2018), the typical sophomore-album letdown. If you make it past the agitated (but rather tedious) Colossus, the magniloquent (but a bit clownish) Never Fight a Man with a Perm, and the poppy Danny Nedelko (a lame imitation of Green Day), you may enjoy the wild tribal charleston beat of I'm Scum and the one tune that is both visceral and melodic, Television. Not much else to salvage.

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(Translation by/ Tradotto da Pierluigi Napoli)

Il quintetto inglese Idles, dopo una falsa partenza con i mediocri EP Welcome (2012) e Meat (2015), hanno rivitalizzato il punk-rock sul loro album Brutalism (2017) con canzoni alla velocita’ della luce che contrappongono il rauco urlatore da pub Joe Talbot alle chitarre incendiarie di Mark Bowen e Lee Kiernan e alla incessante sezione ritmica di Adam Devonshire (basso) e Jon Beavis (batteria). Il limite del progetto e’ che suona come un compendio del punk-rock degli anni ‘70. Ci sono echi di Clash, Fall e Stiff Little Fingers, cosi’ come delle loro controparti americane (Ramones, Cramps) in tutto l’album, dal selvaggio psychobilly di Heel / Heal al voodoobilly corazzato di Divide & Conquer, dalle tinte ska di Mother alla follia dei Devo in 10:49 Gotho. C’e’ una connotazione comica nei passi musichall di Well Done e nel refrain enfaticamente pop di Benzocaine (su un ritmo febbrile e vorticoso), forse la gag piu’ riuscita dell’album. Ci sono idee piu’ complesse in Date Night e Rachel Khoo che non smarrisce l’energia. Nulla che non avevamo ascoltato prima (un centinaio di volte), ma pur sempre divertente e talvolta entusiasmante.

Sfortunatamente, gli Idles perdono gran parte della loro energia "brutale" su Joy as an Act of Resistance (2018), la tipica delusione del secondo album. Se riuscite ad andare oltre l’agitata (ma piuttosto noiosa) Colossus, la magniloquente (ma un po’ clownesca) Never Fight a Man with a Perm, e la pop Danny Nedelko (una patetica imitazione dei Green Day), potete godervi il sevaggio e tribale battito charleston di I'm Scum e l’unico pezzo che e’ sia viscerale che melodico, Television. Non c’e’ molto altro da salvare.