Lorde


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Pure Heroine (2013), 7/10
Melodrama (2017), 6/10
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New Zealand's singer Lorde, i.e. the 16-year-old Ella Yelich-O’Connor, became a sensation with the hit Royals from the album Pure Heroine (2013), architected by New Zealand's producer Joel Little. The whole album is a fresco of moody, aching youth, penned with innovative arrangements, especially on the dreamy, Enya-esque Ribs, continuing with the polyrhythmic carillon of Buzzcut Season and the distorted keyboards of 400 Lux. Royals pales in comparison with the electrifying Tennis Court. The catchy martial refrain of Team and the bouncing White Teeth Teens (suspended between Spector's girl-groups of the 1960s and exotic synth-pop of the 1980s) signal a unique way to channel facile pop muzak into majestic statements. The angst of the millennial generation found a powerful voice.

Lorde's Melodrama (2017), produced by Jack Antonoff of the Bleachers, but also with help from pop titans such as Kuk Harrell (Rihanna, Beyonce), Malay (Frank Ocean) and Symbolyc One (Madonna, Beyonce), was not as creative but still boasted clever constructs such as Green Light (Spector-ian production, synths, dissonant piano) and Hard Feelings (with a distorted instrumental break). Her vocal skills shine in the Kate Bush-ian Writer in the Dark (drowning in an ocean of strings) and in the sleek piano ballad Liability. The Louvre (with a pathos-filled coda of acoustic guitar that is reminiscent of Bruce Springsteen). One step up from Taylor Swift and two steps up from Ariana Grande, but certainly not revolutionary, and it is debatable who should get credit, since most of the appeal comes from the arrangements. And nothing here matches the magic of Ribs and the urgency of Tennis Court.

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(Translation by/ Tradotto da Pierluigi Napoli)

La cantante neozelandese Lorde, ovvero la sedicenne Ella Yelich-O’Connor, diventa una sensazione con la hit Royals contenuta nell’album Pure Heroine (2013), architettato dal produttore neozelandese Joel Little. Tutto l’album e’ un affresco di un’adolescenza volubile e sofferente, scritto con arrangiamenti innovativi, in particolare sulla sognante Ribs, in stile Enya, e proseguendo con il carillon poliritmico di Buzzcut Season e la tastiera distorta di 400 Lux. Royals impallidisce al confronto con la elettrizzante Tennis Court. L’orecchiabile e marziale refrain di Team e la vivace White Teeth Teens (sospesa tra i girl-group di Spector degli anni ‘60 e il synth-pop esotico degli anni ‘80) segnalano una maniera unica per convogliare pop muzak semplice in dichiarazioni maestose. L’angoscia della generazione dei millenials ha trovato una voce potente.

Melodrama (2017) di Lorde, prodotto da Jack Antonoff dei Bleachers, ma anche con l’aiuto di titani del pop come Kuk Harrell (Rihanna, Beyonce), Malay (Frank Ocean) e Symbolyc One (Madonna, Beyonce), non e’ ugualmente creativo ma vanta ancora costrutti intelligenti come Green Light (produzione Spector-iana, sintetizzatori, piano dissonante) e Hard Feelings (con un break strumentale distorto). Le sue abilita’ vocali risplendono nella Kate Bush-iana Writer in the Dark (sommersa un un oceano di archi) e nella raffinata ballata di piano Liability. The Louvre (con una coda di chitarra acustica ricca di pathos che richiama alla mente Bruce Springsteen). Un passo avanti a Taylor Swift e due passi avanti ad Ariana Grande, ma di certo non rivoluzionaria, e si potrebbe anche discutere a chi si debba attribuire il merito, visto che gran parte del fascino arriva dagli arrangiamenti. E non c’e’ nulla qui che eguaglia la magia di Ribs e l’urgenza di Tennis Court.